Jak poradzić sobie ze stresem na rozmowie kwalifikacyjnej?

Stres stanowi nieodłączny element naszego życia. Może nas mobilizować do działania lub całkowicie paraliżować i wywoływać uczucie strachu, a nawet lęku.

Stres może być również jedną z najważniejszych barier, uniemożliwiającą znalezienie pracy.

Stres przed czy podczas rozmowy o pracę jest rzeczą zupełnie normalną, natomiast nie możemy pozwolić sobie na to, aby całkowicie nad nami zapanował. Co zatem zrobić, żeby utrzymać swój stres w ryzach?

 

 

Praca domowa

 

Do rozmowy o pracę należy się dobrze przygotować. Dowiedz się wszystkiego o nowym pracodawcy, sprawdź jego stronę internetową, poczytaj opinie, zapoznaj się z wymogami na stanowisku, na które aplikujesz. Im więcej wiesz, tym pewniej czujesz się podczas rozmowy.

 

 

Unikaj presji czasu

 

Działając pod presją czasu możesz popełnić błąd, który zniweczy cały Twój plan działania.

W dniu poprzedzającym rozmowę przygotuj wszystko, czego potrzebujesz: strój, swoje CV, inne dokumenty (referencje, dyplomy), a także opracuj trasę dojazdu i uwzględnij ewentualne korki.

Przed samym wyjściem z domu sprawdź ponownie godzinę oraz miejsce spotkania, a także nazwisko osoby, z którą będziesz rozmawiał. Te banalne wydawałoby się czynności sprawią, że na rozmowę przyjdziesz skoncentrowany i opanowany.

 

 

Symulacja rozmowy

 

Warto przed spotkaniem przeprowadzić symulację czekającej nas rozmowy. Dobre przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej umożliwi nam przezwyciężenie lub opanowanie stresu. Powinniśmy przemyśleć dokładnie, jakie pytania mogą się pojawić, jakie będą nasze odpowiedzi.

Taką rozmowę symulacyjną warto przeprowadzić z kimś znajomym. Jego uwagi i spostrzeżenia mogą okazać się cenne i przydatne już podczas właściwej rozmowy. Bardzo często nie zauważamy pewnych kwestii, które mogą wpłynąć na nasz odbiór przez innych ludzi, dlatego zawsze warto posłuchać kogoś z zewnątrz.

 

 

Doświadczenie czyni mistrza

 

Jeśli tylko mamy taką możliwość, starajmy się uczestniczyć w dużej liczbie rekrutacji (pod warunkiem, że spełniamy kryteria określone przez potencjalnego pracodawcę). Im więcej procesów rekrutacyjnych przechodzimy, tym większego nabywamy doświadczenia i możemy lepiej radzić sobie ze swoimi obawami i stresem.

 

 

Pozytywne myślenie

 

Przed samą rozmową warto przypomnieć sobie swoje sukcesy, trudne sytuacje, z których udało nam się wybrnąć, pozytywne momenty z naszego życia. To nastroi nas pozytywnie i pozwoli zmniejszyć pojawiający się stres, a my sami poczujemy się pewniej.

 

 

Głęboki wdech i wydech

 

Rzecz wydawałoby się trywialna, jednakże niezwykle ważna. Poprzez właściwe oddychanie jesteśmy w stanie się zrelaksować i znacznie obniżyć poziom stresu. Podczas rozmowy bierz głębokie i wolne oddechy, dotlenisz w ten sposób mózg. Przed rozmową weź głęboki wdech, wstrzymaj powietrze odliczając do 5 i wypuść je również licząc do 5. To uspokoi Twoje nerwy.

 

 

Przyjdź wcześniej

 

Bądź wcześniej. Nie ma nic gorszego niż dodatkowy stres spowodowany groźbą spóźnienia. Pozwoli Ci to się odprężyć i odzyskać samokontrolę.

Nawet przypadku niekorzystnego rozwiązania, należy wyciągnąć z całej sytuacji, jak najwięcej pozytywnych aspektów. Zdobywamy kolejne doświadczenie, wiemy, co poprawić na następną rozmowę, a przede wszystkim kolejna rozmowa będzie już znacznie mniej stresująca.